Friday, November 13, 2009

Beware of facebook

Nog geen week geleden heb ik een facebook account aangemaakt en heb al aardig wat vrienden gevonden waarvan ik het rijlen en zijlen kan bijhouden. Hartstikke leuk, alhoewel ik merk dat ik wel erg vaak de pagina check op nieuwe berichten. Tot mijn grote schrik zag ik op blog.walterdevos.be dat ik al een paar symptomen van facebookverslaving te pakken had:
Dit is zijn opsomming:

Je bent verslaafd aan Facebook ...
… wanneer je bereid bent belangrijk werk uit te stellen of studeertijd te gebruiken om te “Facebooken”
…als je gefrustreerd geraakt als Facebook onbereikbaar is of wanneer een gedeelte van de site niet werkt. … wanneer je minstes één keer per dag via je gsm naar Facebook surft of je voortdurend wil weten wat er nieuw is op je profiel.
… wanneer er discussie ontstaat met je partner over de status van je relatie of wanneer je die status op “dating and in a relationship” wil zetten.
… als je probeert zoveel mogelijk vrienden toe te voegen. Wanneer je een feestje bouwt als je 200 vrienden hebt. Wanneer je voortdurend in de gaten houdt hoeveel vrienden je partner of beste vriend heeft om vervolgens dat getal te overtreffen.
… als je meer dan 500 vrienden hebt waarvan je de helft niet eens kent.
… wanneer je gefrustreerd geraakt wanneer een persoon niet op Facebook te vinden is.
… wanneer je minstens 3 keer per dag naar Facebook surft.
… wanneer je minstens 3 keer per dag je status verandert.
… wanneer je alles deelt met je vrienden op Facebook, van kleinste gelukt tot grootste verdriet. Als Facebook een dagboek is geworden.
Herken je jezelf in veel van deze symptomen?
bron: http://blog.walterdevos.be/tag/verslaving, lees hier hoe je er van af komt.


Erger nog, en die heb ik gelukkig nog niet gevonden op facebook, zijn de spelletjes.
Gisteren las ik in de volkskrant over een facebook spelletje waar hele volksstammen aan verslaafd zijn geraakt; farmville. Er zijn mensen die zeven uur per dag aardbeitjes planten en midden in de nacht opstaan om te oogsten omdat die anders verpietert. Het schijnt dat je vrienden je op een gegeven moment gaan uitnodigen om punten te kunnen verdienen en voor je het weet ben je ook hooked. So beware.
De eerste uitnodiging voor mafiawars, een soortgelijk facebookspel, is al binnen en ik geloof, verslavingsgevoelig als ik ben, dat ik me maar uit voorzorg ga aanmelden bij de facebookgroep 'I hate farmville'

p.s. ehhh, ik blijf wel facebooken hoor!

lees hier het gehele artikel uit de volkskrant over farmville
http://www.volkskrant.nl/multimedia/article1315168.ece/Verslaafd_aan_de_online_boerderij

Warning from one of the farmville users:

No comments: